Phlugan!

Vartannat år inträffar veterinärvärldens allra största fest - Phlugan - som äger rum på Ultuna. Och råkar man gå i ettan då den inträffar så får man privilegiet att servera på denna tillställning. Vilket jag fick! Och serverar man, så får man även en galen eftersittning efteråt. Men man måste kämpa för det. Det fick vi känna av. Att jobba hysteriskt i elva timmar i sträck tog på krafterna rejelt, och det var knappt att man orkade tänka på att man själv skulle vara uppe flera timmar till för en egen sittning. Men vi tappra själar kämpade på. Jag och Johan serverade på ett bord där en gäng fyror satt - Veternitas. Eftersom det var första gången jag serverade något någonsin så tyckte jag att det var skönt att vi inte hamnade på ett bord där gamla veterinärer satt, för vär var noggrannhet A och O. Eleverna på skolan bryr sig ju mest om att deras glas alltid är fulla, då fri tillgång på sprit råder under denna fest. Och vi hade en strategi att supa ner dem så fort som möjligt, så de skulle märka mindre om vi råkade spilla något.. Det hade förmodligen fungerat, om vi inte hade varit så himla duktiga och inte spillt något alls.! Jag är så nöjd med insatsen, och vi fick beröm hela kvällen.
Menyn för middagen var "Mårten Gås", där förrätten bestod av den traditionella blod/svart-soppan som - och jag citerar - "måste komma ut på borden fort så att gästerna hinner äta den innan den koagulerar". Läskigt, tyckte jag, och redan här såg jag framför mig ett scenario där jag råkar snubbla på något, med händerna fulla av svartsoppa, och spilla ner någon fruktansvärt dyr balklänning som kommit i vägen. Men allt gick faktiskt jättebra och vips var förrätten, varmrätten occh efterrätten serverad och avdukad. Nu återstod bara att fortsätta servera alkohol.
Snaps, vin, öl, cider, portvin, sherry, punch och avec skulle festprissarna bjudas på, och det fanns bara en regel - "Vill de ha sprit i alla glasen så FÅR de sprit i alla glasen". Jisses vilket spring! Klockan smög sig allt närmare 02.00 och vi försökte febrilt få ut folket från lokalen så vi kunde börja städa och efter det få vår efterlängtade sittning. Och så himla kul det blev! Kvällen, natten, morgonen kommer sent att glömmas och jag längtar redan till nästnästa år då jag får vara en som blir serverad!.
Fantastiska Phlugan - Bzzzzzzzzzzzzzzzzz
-
Mitt och Johans bord var absolut snyggast!
Tre fantastiskt stiliga servitriser. Hah!
Eftersittningen - bilder från själva Phlugan hann jag inte ta. Jag var allt för upptagen med att supa ner veterinärerna.!
Eftersittningen spårade ur.
Underbara KV som bjuder på sig själva, för att göra kvällen oförglömlig för oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0