Look, I'm as high as the sun.


Ytlighet är något jag inte förstår mig på.
När fan blev en människa bättre bara för att hon/han är s.k "snygg"?
Vad definierar snygg?
Är det en överredigerad kropp med silikontuttar och botoxansikte som är "snyggt" på tjejer?
Och en oljig hårdpumpad tvättbrädemage på killar?
I så fall vill jag då inte vara "snygg". Faktiskt.
Jag hatar när man frågar en kille : "Ah men vad tycker du om henne då?"
Och får svaret: "Jo men hon är väl fräsch, lätt påsättbar".
VAD ÄR DET FÖR JÄVLA SVAR?
Som att det bara handlar om utseendet och inte själva personligheten.
Ytlighet har förstört så många liv.
"Skönhet" har förstört så många liv.
Speciellt unga kvinnors.
All denna press, "duger jag inte som den jag är?", "Är jag inte snygg nog?"
Självklart har det att göra med självförtroende. En kvinna med bra självförtroende skulle inte låta sig krossas.
Men tyvärr är det så att bara ett fåtal människor kan säga ärligt att: "Jag är HELT nöjd med mig själv."
Alltid är det något man har hakat upp sig på.
Det är inte så lätt att vara sig själv när inte pressen från media tillåter det.
När inte pressen från hjärntvättade människors tycke tillåter det.

Män har uppfunnit många hemska saker.
Atombomber, vapen, tanken bakom tortyrkammare och taggtrådsstängsel.
Men det värsta män kommit på är idén om skönhetsideal.
Jag har insett detta.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

De menar väl människor i låten - inte män? ;)

2009-11-05 @ 19:48:22
URL: http://tigerharen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag menar män. De står bakom allt ont. Enligt mig. Sen får man ju tolka låten hur man vill ;)

2009-11-05 @ 20:36:07
URL: http://lillamonster.blogg.se/
Postat av: reidar

Sant att män stått för den mesta skiten, ondskan och misären i världen. Konstigt vore annars, män har ju dominerat snart sagt varje kultur sedan begynnelsen. Vi är ju däggdjur och jag kan på rak arm inte komma på en enda däggdjursart där inte hanarna är större, starkare, våldsamma och dominerande. Men nu är ju vi människor och som sådan ska man kunna tänka förbi sina instinkter. De där dragen, vålsamhet, icke-tolerans, vilja att blint följa ledare, vilja att dominera andra, etc, sitter näst längst in i hjärnan i vad som (faktiskt) kallas "reptilhjärnan" en del som gått tämligen oförändrad från våra förfäder reptilerna. DET ÄR VÄL SJÄLVA FAN att man inte kan använda de övriga 90% av vår smått fantastiska hjärna som evolutionen (våra förfäder) gett oss, utan nöjer sig med tankebanor som dög åt kräldjur för hundratals miljoner år sedan.



MEN (det blev långt det här, men jag hade faktiskt en poäng) de få tillfällen då kvinnor har hamnat i maktposition har det sällan sett mycket bättre ut och man gör sig skyldiga till samma brott.



Absolut makt korrumperar absolut.

2009-11-07 @ 14:06:42
Postat av: reidar

Men jag förstår verkligen vad du menar. Apropå:

http://current.com/items/91193097_sarah-haskins-in-target-women-beauty-contraptions.htm

Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

2009-11-07 @ 14:37:17
Postat av: Sofie

Reidar. Du har så bra synpunkter hela tiden och givetvis håller jag med dig om att det inte varit bättre då kvinnor varit det dominerande heller., Dock kan jag inte minnas sist kvinnor hade makten, saker och ting kanske har ändrats sen dess. :)

Och apropå länken... WHATTAFAKK? O_O

2009-11-07 @ 14:55:04
URL: http://lillamonster.blogg.se/
Postat av: reidar

Nej, kvinnor med ordentlig makt är skrämmande sällsynt, men några hyggligt moderna exempel på det är ju t.ex. Indira Ghandi som startade Indiens kärnvapenprogram, Margaret Thatcher, "the Iron Lady", kommentar överflödig. En kvinna som var nära makt, som jag var livrädd för, är Sarah Palin som, om republikanerna vunnit valet, hade varit vice-president USA idag. Att person som tror att jorden är 6000 år gammal sitter på "avfyra"-knappen till världens största kärnvapenarsenal kan inte sluta bra.



Ett historiskt exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Elisabeth_Bathory

(denna länk är inte inlagd som ett seriöst argument dock)

2009-11-08 @ 01:02:14
Postat av: Sofie

Ooh, jag förstår vart du vill komma.

Men samtidigt har vi glidit lite från ämnet. Jag syftade i inlägget på hur (oftast män) har fått kvinnor att känna sig osäkra med sig själva och hur många liv som gått till spillo pga en strävan om att bli "snygg" som oftast inte ens går att uppfylla (enligt dem som blivit utsatta). Sedan att det funnits maktfulla rovdjur i form av kvinnor som direkt dödat människor är en annan sak, men självklart förstår jag vad du menar. Men jag ville framhäva dessa människor som får andra personer att må så dåligt att de fakiskt dödar sig själva.

2009-11-08 @ 13:04:49
URL: http://lillamonster.blogg.se/
Postat av: reidar

Vi (jag) har verkligen glidit från ämnet, haha. Det blir lätt så.



Människor är sociala djur, vi vill känna tillhörighet och bli accepterade. Vi vill ju även, såsom alla djur, hitta en partner att föröka oss med. Av någon anledning (och det här är tyvärr bekräftat) är den genetiskt betingade parningritualen typ: man ser kvinna (attraktiv), man imponerar på kvinna (ibland våldsamt), kvinnan vill behålla mannen för att skydda sig (under graviditeten) och barnet, mannen vill sprida sin säd vidare. Återigen reptilhjärnan och det är återigen själva fan att folk inte kan tänka runt det. Man har även konstaterat att man i högre utsträckning får sexuell stimulans av det visuella, medan kvinnor i högre utsträckning får det av beröring. Detta hjälper ju inte heller. Men återigen reptilhjärnan...



Sen har vi ju även vissa kulturellt betingade beteenden. Visst har vi kommit en bit med jämställdhet i Sverige, i alla fall på det politiska planet, men vår allmänna kultur i frågan är en riktig surdeg. Mäns (pojkars) beteende du pratar om grundar sig självklart i osäkerhet, även om det inte försvarar det alls. Jag kan ju tala från min egen erfarenhet. Jag har alltid varit mer eller mindre en "snäll" pojk, även om jag inte alltid betett mig fullt så "moraliskt" som idag. Men jag minns hur stark sexualdriften var i den åldern och fick man inte utlopp för det börjar reptilhjärnan så smått ta över (särskilt i samband med alkohol). Grejen är att man såg ett mönster. Vi "snälla" pojkar fick oftast stå på sidan för grisarna som behandlade tjejer som skit. Det destruktiva beteendet "belönas". Visst kan man tycka att detta inte motiverar att man själv också ska börja bete sig som ett svin, men det är inte helt enkelt att förklara för en tonårsgrabb där testosteronet sprudlar (att hormoner påverkar beteende är ju solklart, kolla bara fenomenet pms) och man känner sig som den sista oskulden i världen.



Jag gjorde en del grejer i den åldern jag inte är särskilt stolt över idag, även om jag aldrig tryckt ner någon för utseendets skull, men jag har säkerligen sårat folk. Med facit i hand kan jag konstatera att beteendet inte gav ett skit. Jag blev inte lyckligare, men just då hade det fötts av (antagligen) gener, kultur och de där förbannade hormonerna. Man ville känna sig accepterad av både motsatta könet och det egna vilket tyvärr leder till en sex- och utseendefixering. Hur vi ska komma ifrån det i vår kultur känns smått oöverstigligt, men man får ju inte ge upp. Det gäller attityder från grunden och både föräldrar och skola har en stor bit av ansvaret där. Men så har vi ju även populärkulturen. Musik, film, tv, reklam. Vad skickar dessa för signaler? Internet har ju tyvärr knappast hjälp i det här avseendet.



Jävligt tungt ämne det här och jag har få svar (och OJ vilken uppsats det här blev!). Jag är inte för förbud och tvång eftersom det oftast är kontraproduktivt, men jag har inte så mycket konkreta idéer heller.

2009-11-08 @ 14:14:54
Postat av: Sofie

Självklart förstår jag att det är så som du säger.

Jag vet att "de omogna pojkarna" beter sig som de gör av en orsak. Men jag vill inte förstå. För förstog jag inte så skulle jag heller inte fatta hur jävla ytligt och tillfälligt det är, och då skulle jag kunna bete mig som alla de andra lättfotade och därav "attraktiva och snygga" tjejerna, och säkert få så många killar jag ville. Men jag har sett förbi det där (tyvärr? jag vet inte...) för jag vet att det bara är tillfälligt. När de sedan växer upp kommer de att vara ute efter någon att dela livet med, inte någon att bara dela natten med (pratar förstås inte om alla nu) och jag tycker att det är mer värdigt. Dock skulle jag ibland önska att jag var lite "yngre" och kunde leva loppan som alla andra i min ålder, men jag kan helt enkelt inte låta mig sjunka så lågt. Jag får istället vänta tills grabbarna växer upp och är ute efter samma sak som jag, om det nu ska dröja flera år. Det är iallafall hur jag känner nu, men det kan ha att göra med hur min nuvarande pojkvän och hans killkompisar behandlat mig och andra tjejer under dehär två åren jag känt dem. Kompisarna är verkligen svin, och jag hoppas att det inte smittar av sig någonting mer på min respektive. Kanske är det därför jag har sådana starka åsikter och känner sånt hat för det här ämnet just nu. Förhoppningsvis ändras det.



Vill dock att du ska veta att jag är så jättetacksam för dina kommentarer. Du skriver som en riktig "diskussions-skribent" (heter det så?) och ger mig nya intressanta åsikter och viktiga sätt att se på saker, som jag itne ens tänkt på. Det är bra att någon talar mig tillrätta ibland. Ofta sktiver jag sådana här inlägg då jag blivit sårad, arg, frustrerad osv, och allt som dokumenteras kanske inte är mina riktiga synpunkter egentligen. Det känns bara så bra att tömma sig, och även få respons på det, när man är ledsen. Och wth, det här är min blogg ;)



Och att du skriver uppsatser är bara positivt, det bevisar hur klok du är. Och jag gillar att läsa det.

2009-11-08 @ 22:15:37
URL: http://lillamonster.blogg.se/
Postat av: Sofie

Och du har rätt, Reidar. Det är ett mycket tungt ämne.

2009-11-08 @ 22:16:20
URL: http://lillamonster.blogg.se/
Postat av: reidar

"Klok", hehe tack! Så har man blivit kallad det också! Tänk om min visdom kunde spegla av sig på livet lite...



Att du bestämt dig för att inte hoppa på det tåget; att ligga runt så gott det går, hedrar dig enbart och tyder på styrka. Men jag förstår att det känns frustrerande med tanke på omvärlden. Att lyssna på grabbgäng i den åldern kan vara bra komiskt där alla låter som rena Don Juan när de berättar om sina eskapader, när majoriteten (bevisligen) är ett par samlag ifrån oskulden. Komiskt tills man inser hur attityden och jargongen skadar.



Nu har jag ju passerat 30 (rys). I den här åldern har de flesta killar taggat ner en hel del och mognat lite (ja faktiskt). Tjejer däremot... Det är väl inte så att de "avmognats" men någonstans har de antagligen blivit mer säkra i sig själva, sin sexualitet etc. och är "on the prowl" (särskilt de som tidigt hamnat i ett seriösare förhållande). Det här gäller långt ifrån alla, men tendensen märks verkligen. Vissa kanske har barn och är fullt nöjda att vara ensamma morsor och plockar hem någon snubbe ibland när det passar och det är antagligen inte så svårt. Nästan alla män är ju slampor. Så här står Reidar, i en singelvärld där kvinnorna i min ålder antingen är upptagna eller bara vill ha tillfälliga förbindelser och själv är jag är ointresserad av engångsgrejor. Hurra.

Jag ska väl tillägga att jag inte är emot "one night stands" av princip. Om två personer vill ha ytlig, tillfällig sex ser jag inget problem med det. Jag har inget intresse av det bara. Det finns två sorters sex i min värld: ligga och älskog, för att utrycka mig plumpt.



Sen ville jag även kommentera en sak du sa i lördags; att du blev arg när någon kallade dig snygg (nu vet jag ju inte sammanhanget riktigt du pratade om). Visst förstår jag att du inte vill bli degraderad till ett stycke kött, men samtidigt tycker jag ändå att man ska kunna ge en enkel komplimang, även om det gäller något ytligt. Även du måste ju någonstans ha ett tycke för vad du tycker är snygga killar/ män. Det behöver ju inte innebära att du nedvärderar de som människor (åter: jag fattade inte riktigt sammanhanget du pratade om). Ett exempel: Jag var på krogen och lade där märke till en kvinna som var jättevacker. Världens leende, kroppsspråk, hela stilen. Jag var inte intresserad av att ragga eller något så jag slet blicken och tänkte inte mer på det. Men sen när vi går märker jag att jag kommer passera precis förbi henne, så jag tänker "skitsamma" och säger "-Du har grym utstrålning!" (för det hade hon) förbipasserandes. Sen gick vi och jag har inte sett henne sen dess. Jag såg inte henne som ett objekt, jag var inte ute efter någonting alls, utan hoppas på sin höjd att jag förgyllde hennes kväll lite. Vad jag menar är att alla har vi ju "begåvats" (hehe pluspoäng för det ironiska ordvalet) med sexualdrift. Frågan är ju hur vi hanterar det.



Tack för de varma orden och det är ömsesidigt! Jag lägger ju en stund på de här inläggen och det skulle jag inte göra om ämnet eller det du har att säga var ointressant. Jag gillar lite tyngre diskussioner och saknar de äldre internet-community'na där det var mindre bilder, mindre twitter och mer eftertanke. Som jag sa: man går in på facebook och där berättar folk att de tvättar, tittar på tv och är "trötta". Oj vad jag bryr mig... Så kommer Sofie med tegelstensinlägg via sin blogg! Klockrent...

2009-11-10 @ 15:54:37
Postat av: Sofie

Återigen överraskar du mig med ditt fantastiska vokabulär.

Och det är ju det jag säger! Berömmer någon min utstrålning så är det en annan sak. Det är när man fokuserar på "sexuella delarna" - som har blivit offer för så mycket förändring och objektisering - som jag blir opepp. Liksom - jag vill inte få komplimanger för typ : "Åh, nice hylla!" eller "schysst ass, dej kan man sätta på, he he he". Nej tack. Utstrålning är inget ytligt. Visst självklart får man tycka att en person är snygg, men tänker man efter så är det ju inte på utseendet man finner personer attraktiva. Och jag pratar av ren erfarenhet. Min pojkvän är verkligen inte snygg - tyckte jag för två år sen. han kallades tillochmed "Fuckface".. Men, ju mer tid man spenderar med en person desto närmre kommer man den och börjar se alla bra sidor och det är DOM som gör en snygg, fin, attraktiv osvosv. Men givetvis får man tycka om andras utseende. Men det är bara itne det sättet jag uppskattar att bli "raggad på".. Dock vill jag inte bli raggad på alls för tillfället, men Om jag nu skulle vilja det så är inte jag någon krogmänniska - utan den som vill lära känna en längre tid. Förvisso kan ju detta börja på krogen, det säger jag inget om - men jag har för starka fördomar om vad "män" är ute efter när de hänger på dansgolvs-fjortis-krogar i baren och spanar ut över rumpskakande blondinder...

2009-11-10 @ 17:46:31
URL: http://lillamonster.blogg.se/
Postat av: reidar

Dina fördomar stämmer tyvärr alltför väl. I övrigt: samsyn. Jag håller mig ju till pubar och rockhak. Även om det kan förekomma en helt annan sorts köttmarknad där är det inte lika pinsamt uppenbart.



Vokabulär? Tja, kanske det. Det är väl vad som kan komma av att man läser DN istället för Aftonbladet i 20 års tid, kanske. Och inte vet jag vad som försigår i kungahuset heller, haha.

2009-11-10 @ 22:15:09
Postat av: Sofie

Hahaha, ! Och jag läser inget av dem. Kanske borde börja?...

2009-11-11 @ 13:27:42
URL: http://lillamonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0